Από φίλο σε φίλο…
(Μια απάντηση στον αδελφό, φίλο και συνάδελφο Παναγιώτη Τελεβάντο)
Του Κώστα Νούση,
Φιλολόγου - Θεολόγου ΑΠΘ
Αγαπητέ Παναγιώτη,
Ικανόν εστίν άχρι τούδε. Ελέχθησαν ουκ ολίγα και απεκαλύφθησαν εκ πολλών καρδιών διαλογισμοί. Θα σου απαντήσω όμως συνοπτικά χάριν και μόνον της παρρησίας έκφρασης της γνώμης σου επωνύμως, την ίδια ώρα που όλα τα «αντιοικουμενιστικά» παλικάρια καλύπτονται κάτω από ένα πέπλο μυστηρίου.
1. Οικουμενισμός, το αντίθετό του και άλλα της ίδιας οικογενείας. Πλαστές κατασκευές νοσηρών και αθεολόγητων νόων. Ας μου τα ορίσει κάποιος πιο συγκεκριμένα, ώστε και να τα κατανοήσω και να καταλάβω ποιος ακριβώς εγκαλείται και γιατί.
2. Η Εκκλησία και η θεολογία μας δεν είναι τσιφλίκι κανενός. Άρα κανείς δεν έχει το δικαίωμα να αυτοδιορίζεται και αυτοαποκαλείται αγιότερος και ορθοδοξότερος των υπολοίπων διατρήτοις κριτηρίοις μάλιστα.
3. Η Εκκλησία ως Σώμα Χριστού είναι μία, διότι «εις άγιος, εις Κύριος Ιησούς Χριστός». Τα όρια όμως του εσχατολογικώς αδιαλείπτως γίγνεσθαι του συγκεκριμένου Σώματος είναι χερσί Θεού και ουχί τη φαντασία και τοις αφορισμοίς φανατικών ούτε ταις αυθαιρεσίαις θρησκειοσυγκρητιστών.
4. Το ιστορικό Σώμα επί γης του Χριστού σήμερα είναι οι απανταχού κανονικώς εν κοινωνία ούσες αλλήλοις ορθόδοξες αυτοκέφαλες εκκλησίες και τα ορθόδοξα πατριαρχεία με πρώτο τη τάξει ως primus inter pares το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κων/πολης.
5. Εφόσον δεν έχει καταδικαστεί επισήμως, τουτέστιν συνοδικώς, μια ορθόδοξη εκκλησία ως σχισματική και αιρετική - και αντιστοίχως συγκεκριμένα πρόσωπα, κληρικοί και λαϊκοί - δεν μολυνόμεθα εκ της μετ’ αυτών κοινωνίας.
6. Η θεολογία στην Ελλάδα γέμει σχολαστικισμού και συντηρητικών προχωρημένης ηλικιακής ωριμότητος θεολόγων που θεωρούνται γνήσιοι εκφραστές της αληθείας. Πλείστοι εξ αυτών όμως δεν έχουν διαβάσει πέραν των δυο ή τριών θρησκευτικών συγγραμμάτων στη ζωή τους.
7. Το θεολογικό και το εν γένει κουτσομπολιό εν Ελλάδι καλά κρατεί. Έτσι εν μιά νυκτί μπορεί να βαφτιστείς είτε παραδοσιακός (=άγιος) είτε οικουμενιστής- νεωτεριστής (=διάβολος).
8. Το να συναντάς σε αίθουσες θρησκευτικών οργανώσεων χουντικούς βασανιστές που θεωρούνται και θωρούνται ως πρότυπα χριστιανού την ίδια ώρα που θεολόγοι φιμώνονται διότι μιλάνε απλώς την ως δίστομον ρομφαίαν γλώσσα της αληθείας μη υποτασσόμενοι στα ευσεβιστικά παραγγέλματα των προκατόχων τους, όλο τούτο μαρτυρεί την προχωρημένη πνευματική σηψαιμία της χώρας μας και της ελλαδικής ορθοδοξίας μας.
9. Γιατί, ωρέ παλικάρια, ντροπιάζετε τα γένια σας και ξεφτιλίζετε την ορθόδοξη θεολογία δίνοντας το δικαίωμα να ταυτίζουν τινές ανεγκέφαλοι εκκλησία-θεολογία και φασισμό, δυο εκ διαμέτρου αντίθετες φύσει καταστάσεις;
10. Οι ιερείς που κατέδιδαν «στεγνά» ανθρώπους του δικού τους ποιμνίου ως αριστερούς - ο άγιος Διονύσιος εν Ζακύνθω εξομολόγησε, συγχώρησε και δεν κατέδωσε το φονιά του αδελφού του - και έτσι τους οδηγούσαν στο απόσπασμα «δόξη λατρείαν προσφέρειν τω Θεώ» (Ιω. ιστ’ 2) είναι γεννήματα εχιδνών αλλά και της σαθρής μας έκπαλαι κακέκτυπης θεολογίας. Ήρθε η ώρα λοιπόν να πάψουμε τα αναμασήματα εκπεσουσών νοοτροπιών και να προχωρήσουμε στην άρθρωση γνήσιου θεολογικού λόγου.
11. Η θεολογία δεν είναι απλή φιλοσοφία και λογοτεχνία, ώστε να προσεγγίζεται ερμηνευομένη εική και ως έτυχε ούτε από τους θεολόγους, πολλώ δε μάλλον από τον οιονδήποτε αδαή.
12. Το μάθημα της θεολογίας στα σχολεία δεν κινδυνεύει αν μειωθεί κάπως ο ομολογιακός του χαρακτήρας αλλά από τους θεολόγους - αθέους και ημιμαθείς - που το διδάσκουν.
Είπα εν τη ρύμη του λόγου και μερικά φαινομενικά άσχετα. Δεν ξέρω αν σε κάλυψα αλλά, αν δεν σου απάντησα σε κάτι, αυτό σημαίνει μάλλον ότι τα λόγια δεν μπορούν πάντα να υποκαταστήσουν τη ζωή που διαρκώς προχωράει. Άλλοι μείνανε πίσω και σε αυτή και στην επιστήμη τους, εύχομαι όχι και στην πνευματική τους ηλικία.
Με βαθιά εκτίμηση
Λάρισα, 5-1-2010
Υ.Γ. Αγαπητέ μου φίλε, τώρα πλέον «είμαι» τρεις ομάδες. Ολυμπιακός, Λάρισα και Οικουμενισμός. Καλή χρονιά στους φιλάθλους αντιολυμπιακούς και αντιοικουμενιστές
Τρίτη 5 Ιανουαρίου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
6 σχόλια:
Κύριε Νούση συμφωνῶ ἀπολύτως σὲ ὅτι ἔχετε πεῖ.
Σ.Γ. φοιτητὴς τμήματος Ποιμαντικῆς καὶ Κοινωνικῆς Θεολογίας Α.Π.Θ.
Σε ευχαριστώ αγαπητέ.Άλλωστε καταθέτω τα αυτονόητα.
Να διευκρινίσω μόνον ότι, όταν αναφέρω τον όρο οικουμενισμός, δεν θέλω με τίποτε να αντιπαρατεθώ στον προσδιορισμό που του έχει δοθεί από αγιαμένες μορφές τύπου π. Ιουστίνου Πόποβιτς και άλλων, παρά μόνο στη φαντασιοπληξία και αμάθεια και εμπάθεια τινών ανεγκεφάλων αθεολογήτων νόων, μάλλον α-νόων νόων.
Οἱ ὅροι Οἰκουμενικότητα καὶ Οἰκουμενισμὸς εἶναι τελείως διάφοροι.
Τὸ καλύτερο μέρος τῆς ἐπιστολῆς σας εἶναι αὐτὸ :«5. Εφόσον δεν έχει καταδικαστεί επισήμως, τουτέστιν συνοδικώς, μια ορθόδοξη εκκλησία ως σχισματική και αιρετική - και αντιστοίχως συγκεκριμένα πρόσωπα, κληρικοί και λαϊκοί - δεν μολυνόμεθα εκ της μετ’ αυτών κοινωνίας.» καὶ ἀποτελεῖ κόλαφο σὲ κάτι συντάκτες ἄρθρων στὸ aktines.blogspot.com πού χαρακτηρίζουν τοὺς Ἄλλους Νεοορθοδόξους καὶ προσδιορίζουν τὸν ἑαυτὸ τοὺς ὡς Παραδοσιακὸ.
Στὸ aktines.blogspot γράφει κάποιος γιὰ ἐσᾶς:« Δυστυχώς όμως! Ο κ. Νούσης δεν ζητά απλά εφαρμογή “οικονομίας”.Κάνει κάτι άλλο.Ισχυρίζεται ότι δήθεν οι Παπικοί δεν καταδικάστηκαν συνοδικά. Αποδέχεται έτσι έμμεσα τη συμπροσευχή μαζί τους.»
Εἶναι συμπέρασμα αὐθαίρετο δικὸ του αὐτὸ ἤ ὄντως ἰσχύει;
φυσικά και αυθάίρετο δικό του που μαρτυρεί είτε εμπάθεια είτε κακή ανάγνωση των γραφομένων μου.
Εὐχαριστῶ γιὰ τὴ διευκρίνιση.
Ὡς πρὸς αὐτὰ ποὺ διάβασα μέχρι τώρα ἀπὸ ἐσᾶς δὲν βρῆκα κάτι μεμπτό.
Σᾶς ἀφήνω λοιπὸν ἐλεύθερο νὰ ἀσχοληθεῖτε ἀποκλειστικὰ μὲ τοὺς ἐπικριτές σας.
Δημοσίευση σχολίου