Σάββατο, 15 Μαρτίου 2008

Μακεδονικό: H αλήθεια στα σχολεία



























EΝΑ ΑΡΙΣΤΟ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΛΕΓΟΜΕΝΟ «ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ»

Η αλήθεια στα σχολεία *


* «Μακεδονία, ιστορία και πολιτική», ένα εξαιρετικό βιβλίο του ΥΠΕΠΘ, που θά’ πρεπε να επανεκδοθεί, σαν εγχειρίδιο έγκυρης ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της εκπαιδευτικής κοινότητας


Του Χάρη Ανδρεόπουλου *

Το 1992, όταν το θέμα του ονόματος του κράτους των Σκοπίων γινόταν αντικείμενο εντόνων διαβουλεύσεων στον ΟΗΕ και στην Ευρωπαϊκή Ενωση (Ε.Ε.), ο τότε υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων της χώρας μας, ο Γιώργος ο Σουφλιάς (σημερινός υπουργός ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ.), είχε μια πραγματικά φαεινή ιδέα την οποία έκανε πράξη: Θεωρώντας - και πολύ σωστά - ότι το υπουργείο Παιδείας μπορεί και πρέπει να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο στην ανάδειξη της ιστορικής αληθείας για το λεγόμενο «Μακεδονικό» ζήτημα, προχώρησε στην έκδοση ενός σχολικού ενημερωτικού βιβλίου (φωτ.), υπό τον τίτλο «Μακεδονία, ιστορία και πολιτική», με στόχο την ευρύτερη ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας για το εν λόγω ζήτημα.

Πρόκειται για μια αναθεωρημένη έκδοση και επεξεργασμένη για σχολική χρήση μορφή ενός δημοσιεύματος της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών. Η επανέκδοση του δημοσιεύματος από το ΥΠΕΠΘ σε μορφή σχολικού βιβλίου, την οποία επιμελήθηκε επιτροπή ειδικών σε συνεργασία με το επιστημονικό επιτελείο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, είχε κριθεί απαραίτητη, για να καταστεί δυνατή σε σύντομο χρονικό διάστημα η έγκυρη ενημέρωση όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας, μαθητών, καθηγητών και γονέων, για το λεγόμενο «Μακεδονικό», ένα θέμα που είχε βρεθεί στη επικαιρότητα μετά τις ραγδαίες εξελίξεις στα Βαλκάνια, που ήλθαν ως απότοκες της κατάρρευσης των κομμουνιστικών καθεστώτων.

Δεκαέξι χρόνια μετά, και καθώς το «Μακεδονικό» επανέρχεται πιεστικά, πλέον, στο προσκήνιο και με τους Σκοπιανούς να έχουν κυριολεκτικά αποθρασυνθεί ως ασύστολοι πλαστογράφοι της ιστορίας, θεωρούμε ότι ξαναγίνεται επιτακτική η επανέκδοση ενός ιστορικού εγχειριδίου για την έγκυρη, αντικειμενική, επιστημονική ενημέρωση των μαθητών μας για ένα θέμα υψίστης εθνικής σημασίας, όπως αυτό της Μακεδονίας μας. Το ευτύχημα και το πλεονέκτημα μαζί της Ελλάδος σε τέτοια θέματα είναι ότι δε χρειάζεται εκ των πραγμάτων κανενός είδους «προπαγάνδα». Ο, τι λείπει είναι η σωστή και έγκυρη ενημέρωση. Και είναι χρέος μας εθνικό να εκθέσουμε εντός και εκτός Ελλάδος τα πράγματα όπως ακριβώς έχουν και να αποκαταστήσουμε την αλήθεια την οποία σκοπιμότητες, βλέψεις και συμφέροντα συνεχίζουν να παραποιούν και να διαστρέφουν, όπως ακριβώς συμβαίνει στη περίπτωση της πανάρχαιας Ελληνικής Μακεδονίας. Το ενημερωτικό βιβλίο (μόλις 55 σελίδων, αλλά με περιεκτική σύνοψη όλης της ιστορικής αλήθειας για το θέμα) που είχε εκδώσει για σχολική χρήση ο κ. Σουφλιάς το 1992, με μια μικρή επεξεργασία συμπερίληψης στην ύλη δεδομένων των πρόσφατων εξελίξεων, θα μπορούσε κάλλιστα να αποτελέσει ένα άριστο διδακτικό εγχειρίδιο τόσο για το Γυμνάσιο όσο και για το Λύκειο.

Μέσ’ απ’ την πλούσια ύλη του συγκεκριμένου βιβλίου αποκαλύπτεται με ατράνταχτα επιστημονικά επιχειρήματα το μακεδονικό προσωπείο πίσω απ’ το οποίο κρύβουν τη σλαβική τους καταγωγή οι αυτοαποκαλούμενοι «Μακεδόνες» των Σκοπίων. Με την παράθεση ιστορικών πηγών, που προσεγγίζονται με καθαρώς επιστημονικά κριτήρια, οι συγγραφείς του βιβλίου (Ε. Κωφός, Απ. Βακαλόπουλος, κ.α.) εντοπίζουν τον πληθυσμό που κατοικούσε στην επίδικη περιοχή - της σημερινής Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας» (ΠΓΔΜ / FYROM) - κατά τον χρόνο άφιξης των Σλάβων - και με βάση τις προ και μετά την κάθοδο των «Σκλαβήνων» (= Σλάβων) στα Βαλκάνια πηγές βυζαντινών και λατίνων συγγραφέων της περιόδου ( 6 – 7ος αιώνας). Αποδεικνύουν δε ότι η αποπροσανατολισμένη από τα σλαβικά εθνικά ιδεώδη, σλαβική, όμως, στην ουσία, νεοεμφανισθείσα εθνότητα με το όνομα «Μακεντόντσι» - η οποία ίδρυσε μικρούς σλαβικούς θύλακες που ήταν γνωστοί στους Βυζαντινούς ως «σκλαβηνίες» - θα πρέπει ν’ αναζητήσει τις εθνικές της καταβολές όχι στους Μακεδόνες που ήσαν Ελληνες, αλλά στους Σλάβους των «κατά Μακεδονίαν Σκλαβήνων», που μνημονεύουν οι βυζαντινοί συγγραφείς.

* Φυσικά, στο βιβλίο γίνονται εμπεριστατωμένες αναφορές στις ιστορικές περιόδους της αρχαιότητας, της ρωμαϊκής κυριαρχίας, όπου επισημαίνεται ότι η Μακεδονία υπήρξε η κύρια πύλη για την είσοδο του Χριστιανισμού την ευρωπαϊκή ήπειρο. Στη προκειμένη περίπτωση, μάλιστα, γίνεται αναφορά στο γνωστό όραμα του Αποστόλου Παύλου, στη Τρωάδα, όπου «ανήρ τις ήν Μακεδών εστώς παρακαλών αυτόν (σ.σ.: τον Παύλο) και λέγων: Διαβάς εις Μακεδονίαν βοήθησον ημίν» (Πράξεις 16, 8 – 10). Είναι χαρακτηριστικό δε και αξίζει να το σημειώσουμε ότι ο Απόστολος των Εθνών απευθυνόμενος στους Μακεδόνες, κήρυττε το λόγο του Θεού και έγραφε τις Επιστολές του στα ελληνικά.

Ακόμη στο βιβλίο γίνονται αναφορές στις περιόδους της οθωμανικής κυριαρχίας, του Μεσοπολέμου, του Β’ παγκοσμίου πολέμου, του εμφυλίου, στη γιουγκοσλαβική και βουλγαρική πολιτική και τις εξελίξεις μετά τη πτώση των καθεστώτων του υπαρκτού σοσιαλισμού, παρατίθενται οι ανιστόρητες θέσεις των Σκοπιανών και οι ποικιλόμορφες προσπάθειες σφετερισμού τόσο του εθνολογικού – ιστορικού, όσο και του γεωγραφικού όρου «Μακεδονία». Πρόσφατα δεν είδαμε να οικειοποιούνται τον Λευκό Πύργο (!) της Θεσσαλονίκης, κάνοντάς τον σήμα κατατεθέν σε χαρτονομίσματά τους, κατά παρόμοιο τρόπο που οικειοποιήθηκαν το αστέρι της Βεργίνας κάνοντάς το «εθνική» σημαία τους; Eίναι προφανές ότι οι γείτονές μας, έχοντας τις γνωστές «γερές πλάτες», δεν θα σταματήσουν να μας προκαλούν. Εμείς ας κυττάξουμε τη δική μας δουλειά. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι η Ελλάδα μας είναι μόνιμα ταγμένη να «φυλάττει Θερμοπύλες».

* Νομίζουμε ότι η ωφέλεια που θα έχει η πατρίδα μας θά’ ναι μεγάλη αν το βιβλίο που προαναφέραμε ξανατυπωθεί, μοιρασθεί και διδαχθεί στους χιλιάδες μαθητές της Β/βάθμιας εκπαίδευσης (φυσικά, εννοείται, ότι κάτι ανάλογο μπορεί να γίνει και στη Α/βάθμια εκπ/ση), ειδικά σ’ αυτήν τη κρίσιμη περίοδο. Εμείς, έχοντας υπόψη μας την προ 16ετίας έξυπνη κίνηση του τότε υπουργού Παιδείας κ. Γ. Σουφλιά, απλώς μια πρόταση καταθέτουμε. Πιστεύοντας ότι σ’ αυτόν τον αγώνα για τη Μακεδονία μας, το υπ. Παιδείας μπορεί – και πρέπει! - νά’ ναι στην εμπροσθοφυλακή!


* Ο Χάρης Ανδρεόπουλος είναι δημοσιογράφος – θεολόγος ΑΠΘ (xaan@theo.auth.gr) και καθηγητής Β/’βάθμιας εκπαίδευσης (Γυμνάσιο – Λύκειο Αρμενίου & Γυμνάσιο Καλαμακίου) .

* ΑΡΘΡΟ που δημοσιεύθηκε στη εφημερίδα "ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ" της Κυριακής (16/03/2008, σελ. 16) , στη "ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ, τη Πέμπτη, 20/03/2008, σελ. 6, στον "ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΤΥΠΟ" στις 11/04/2008, σελ. 3 και στη "ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ" τη Κυριακή του Πάσχα (27/04/2008, http://www.makthes.gr/index.php?name=News&file=article&sid=16506)

1 σχόλιο:

fvasileiou είπε...

Έχεις απολύτως δίκιο: Το συγκεκριμένο βιβλίο το έχω στη βιβλιοθήκη μου και του έριξα μια ματιά μέρες που είναι. Πρόκειται για ένα ισορροπημένο εγχειρίδιο, χωρίς ακρότητες.